D
dákiní
tibetsky: mkha' 'gro ma; čínsky: tchu-č'-ni (tuzhini); japonsky: dakini
V sanskrtu kanibalistický ženský démon, čarodějnice; ve Šántidévově Bódhičarjávatáře ženská strážkyně pekla (narakapála); v tantrickém buddhismu dákiní, zejména vadžradákiní, jsou strážkyně, od nichž tántrikové získávají tajné nauky. Například adept Vadžrabharava Lálitavadžra obdržel Džamántaka tantru od vadžradákiní, které mu dovolily přinést zpět do lidského světa jen tolik textů, kolik si jich mohl zapamatovat za jednu noc. Dákiní se poprvé objevují v indických pramenech ve čtvrtém století n. l. Termín je nejasného původu, snad má něco společného s "bubnováním" (běžný rys šamanského rituálu). Čínština, japonština a korejština uvádějí pouze fonetický přepis sanskrtu. V tibetštině se dákiní překládá jako "nebeský chodec" (mkha' 'gro ma), což pravděpodobně souvisí se sanskrtským kéčara, termínem spojeným s Čakrasamvara tantrou. Zde jsou dákiní bohyně, často zobrazované nahé, zachovávající si svůj děsivý prvek, ale jsou synonymem nejvyšší ženské krásy a přitažlivosti a jsou osvícenými bytostmi. Tvoří třetí z takzvaných "vnitřních" tří klenotů (ratnatraja): guru, ji dam a dákiní a ochránkyně. Archetypem tibetské moudrosti či poznání dákiní (ye shes mkha' 'gro) je Ye Shes Mtsho Rgyal, družka Padmasambhavy. Dákiní jsou klasifikovány různými způsoby, nejčastěji se jedná o mkha' 'gro sde lnga, ženské buddhy odpovídající Paňčatathágata neboli pěti rodům buddhů (Paňčakula): Buddha dákiní ve středu mandaly, s Ločaná, Mámakí, Pándaravásiní a Tárou ve světových stranách. Další dělení je na tři: vnější, vnitřní a tajné dákiní. První z nich je Joginí nebo manželka Joginí či regionální bohyně, druhou je ženský buddha, kterého si praktikující představují v průběhu tantrické meditace, a poslední je neduální moudrost (advaja džňána). Toto rozdělení souvisí také se třemi těly (trikája) mahájánového buddhismu: Nirmánakája (zde se jedná o vnější dákiní), Sambhógakája (meditační božstvo) a Dharmakája (dákiní poznání). Slovo dákiní se vyskytuje v názvu vysvětlujících (vákhja) tanter třídy jóginí neboli mateřských tanter zařazených do skupiny Čakrasamvara tantra. (PDB)
dalajlama
(tá-la'i-bla-ma)
Titul nejvyššího představitele školy Gelugpa se sídlem ve Lhase, duchovní a světská hlava Tibetu.
dalajlamové (1391-)
1. Gendündub (Dge-'dun-grub) 1391-1475
2. Gendün Gjamccho (Dge-'dun-rgja-mccho) 1475-1542
3. Sönam Gjamccho (Bsod-nams-rgja-mccho) 1543-1588
4. Jöntän Gjamccho (Jon-tan-rgja-mccho) 1589-1617
5. Ngawang Lozang Gjamccho (Ngag-dbang-blo-bzang-rgja-mccho) 1617-1682
6. Cchangjang Gjamccho (Cchangs-dbjangs-rgja-mccho) 1683-1706
[6a. Ngawang Ješe Gjamccho (Ngag-dbang-je-šes-rgja-mccho) 1707-1717]
7. Kalzang Gjamccho (Bskal-bzang-rgja-mccho) 1708-1757
8. Džampal Gjamccho ('Džam-dpal-rgja-mccho) 1758-1804
9. Lungtog Gjamccho (Lung-rtogs-rgja-mccho) 1806-1815
10. Cchulthim Gjamccho (Cchul-khrims-rgja-mccho) 1816-1837
11. Khädub Gjamccho (Mkhas-grub-rgja-mccho) 1838-1856
12. Thinlä Gjamccho (Phrin-las-rgja-mccho) 1856-1875
13. Thubtän Gjamccho (Thub-bstan-rgja-mccho) 1876-1933
14. Tändzin Gjamccho (Bstan-'dzin-rgja-mccho) 1935-
dána
tibetsky: sbyin pa; čínsky: pu-š' (bushi); japonsky: fuse
V sanskrtu a páli "dávání", "štědrost"
nebo "dobročinnost"; jedna z nejvíce vyzdvihovaných ctností v
buddhismu a základní praxe buddhistických laiků, pravděpodobně kvůli její
hodnotě při odvykání laiků od připoutanosti k hmotným statkům a zároveň
poskytování nezbytné materiální podpory sangze. Je hlavní příčinou prosperity v
budoucích životech a znovuzrození jako božstvo (déva) v jednom z nebes smyslové
říše (kámadhátu). V literatuře Avadána a Džátaka je mnoho příběhů, které
ilustrují ctnosti dávání, z nichž nejznámější je příběh prince Višvantara (Vessantara),
jehož štědrost byla tak hluboká, že rozdal nejen všechen svůj pozemský majetek,
ale dokonce i svou ženu a děti. V jiných příbězích bódhisattvové často
rozdávají své tělo nebo jeho části (viz Dehadána; Šešen). Bezprostředním
karmickým důsledkem praxe darování je bohatství v budoucnosti, zejména jako
božstvo v některém z nebes. Předpokládá se, že dávání, zejména sangze, vytváří
zásluhy (punja), které budou dárci ku prospěchu v tomto i budoucích životech;
dávání je totiž na prvním místě ve standardním seznamu záslužných činů spolu s
morálkou (šíla) a náboženským vývojem (bhávana). V "odstupňované
řeči" (Anupúrvikathá; Anupubbikathá), kterou Buddha běžně používal při
poučování laiků, byla řeč o dávání (dánakathá) dokonce zásadnější než
následující řeči o správném chování (šílakatha) a radostech znovuzrození v
nebesích (svargakatha). Pro vhodné oběti se obvykle předpokládá osm předmětů:
jídlo, voda, oděv, dopravní prostředky, věnce, parfémy, lůžka a příbytky a
světla. V dalším výčtu jsou tři druhy dány: "dar hmotných statků" (ámišadána);
dar neohroženosti (abhajadána) a "dar dharmy" (dharmadána). Ze všech
darů byl však prý největší "dar dharmy" (dharmadána), tj. duchovní
poučení, které povede nejen k lepšímu znovuzrození, ale i k osvobození od sansáry;
právě tento dar sangha recipročně nabízí laikům. V soteriologii mahájány je
dávání uvedeno jako první ze šesti dokonalostí (páramita) pěstovaných na cestě
bódhisattvy (viz dánapáramita). Podle pálijské tradice je dána první z deseti
dokonalostí (páramí). V některých školách se má za to, že bytost, která není
schopna ani té nejmenší míry odstupu, která je nutná k darování svého majetku
prostřednictvím dobročinnosti, vymýtila své zdravé duchovní schopnosti (samučchinnakušalamúla;
viz též ičchantika) a na neurčitou dobu ztratila jakoukoli vyhlídku na
osvícení. (PDB)
daršana
páli: dassana; tibetsky: mthong ba; čínsky: ťien (jian)
V sanskrtu doslova "vidění", tj.
"vidění", "vize" nebo "vhled". V čistě fyzikálním
smyslu se daršana nejpodstatněji vztahuje na zrakové vnímání, k němuž dochází
prostřednictvím očního smyslového orgánu. Buddhismus však připouští i celou
škálu smyslových a mimosmyslových vjemů, například těch, které souvisejí s
meditativním rozvojem (jogipratjakša), které rovněž zahrnují "vidění"
ve smyslu přímého vnímání skutečnosti skryté běžnému zraku. Daršana se tedy
může týkat vidění, k němuž dochází prostřednictvím některého z pěti typů
"očí - zraku" (cakšu) zmiňovaných v buddhistické literatuře, tj, (1)
fyzické oko (mánsa-cakšu), smyslová základna (ájatana) spojená s vizuálním
vědomím; (2) božské oko (divja- cakšu), vidění spojené s duchovní silou (abhiňňa)
jasnovidectví; (3) oko moudrosti (pradžňá-cakšu), což je vhled plynoucí z
kultivace hlavních buddhistických praktik; (4) oko dharmy (dharma-cakšu), které
je výlučné pro bódhisattvu; a (5) oko buddhy (buddha-cakšu), které podřazuje
všechny čtyři ostatní. Při použití ve významu "vhled" se daršana
často objevuje ve spojení "poznání a vidění" (džňána-daršana), tj přímý vhled, který odpovídá skutečnosti (džata-bhúta) tří znaků existence (tri-lakšana)
- neměnnosti (anitja), utrpení (dukkha) a ne-já/nepodstatnosti (anátman) - a
jedna z kvalit zdokonalených na cestě vedoucí ke stavu "ctihodného" (arhat).
Za daršanu se obvykle považuje probuzení (bódhi) do pravdy, osvobození (vimukti)
z otroctví a očištění (višuddhi) od všech strastí (kléša). Říká se také, že
dokonalost poznání a vidění (džňána-daršana-páramita) je alternativním názvem
pro dokonalost moudrosti (pradžňápáramitá), jednu ze šesti dokonalostí (páramita)
na cestě bódhisattvy. V pětinásobné struktuře buddhistické stezky tvoří
daršana-márga třetí stezku. Příbuzný termín "názor" (dršti), který
pochází ze stejného sanskrtského kořene drš ("vidět"), se někdy
používá podobně jako daršana, ačkoli běžně vyjadřuje i pejorativnější významy
dogmatu, hereze nebo extrémních či nesprávných názorů na sebe sama a svět,
které často hlásají ne-buddhistické filozofické školy. Daršana se v indické
tradici někdy používá také pro označení filozofického nebo náboženského
systému, což je dodnes aktuální. (The Princeton Dictionary of Buddhism)
Dašabhúmikasútra
tibetsky: Sa bcu pa'i mdo; čínsky Š'-ti ťing (Shidi jing)
V sanskrtu "Písmo deseti stupňů"; standardní
písemný popis deseti "základů" či "stupňů" (daša-bhúmi) cesty
bódhisattvy. V sútře je každé z deseti stadií spojeno se základními doktrínami
hlavního proudu buddhismu a také se zvládnutím jedné z deseti
dokonalostí (páramita), které byly dosaženy v průběhu výcviku bódhisattvy.
Sútra se vyskytuje jako jedna z kapitol Avatansakasútry a šířila se také jako
samostatný text.
Deset vizualizačních pomůcek
sanskrt: krtsnájatana; páli: kasina; tibetsky: zad par gyi skye mched; čínsky: pien-čchu (bianchu)
- země
- voda
- oheň
- vítr
- prázdný prostor (akáša)
- modrá
- žlutá
- červená
- bílá
- světlo nebo vědomí
devamána
tibetsky: lha'i nga rgyal
V sanskrtu doslova "božská pýcha"; termín, který
se objevuje v tantrické literatuře v souvislosti s praktikováním božské jógy (devatájóga).
Obecně je pýcha (mána) považována za negativní mentální stav, jeden z
kořenových neduhů (múlakléša), a tedy neduh, kterého je třeba se vzdát. V jedné
z obměn typických pro tantrický kontext však platí, že ačkoli by se člověk měl
vzdát běžné pýchy, měl by v sobě pěstovat pýchu na to, že je božstvem, tedy v
tomto případě na to, že je buddhou. Říká se, že právě tím, že si člověk
představuje, že má mysl, tělo, sídlo a prostředky jako buddha, může nyní
tantrickou cestou rychle dospět do stavu pravého buddhovství. Proto by si
člověk měl sám sebe představovat jako toho, kdo již dosáhl cíle, o který ve skutečnosti
usiluje.
Deva sutta
Sutta pálijského kánonu AN 9.39. Boj dévů a asurů je typický pro boj mnichů s Márou; vítězství je někdy na jedné, jindy na druhé straně, dokud není nepřítel zcela rozdrcen a zneškodněn. Buddha tento boj přirovnává k zápasu o získání džhán.
devatájóga
tibetsky: lha'i rnal 'byor
V sanskrtu "jóga božstva"; tantrická praxe, při
níž je v přítomnosti praktikujícího vizualizováno božstvo (často buddha nebo
bódhisattva), které je obětmi, modlitbami a recitací mantry usmiřováno a poté
je žádáno o udělení siddhi. Někdy se uvádějí dva typy: 1. kdy je božstvo
vizualizováno před praktikujícím, a 2. kdy si praktikující představuje sám sebe
jako božstvo. Podle Congkhapy (Tsong-kha-pa) je praktikování tohoto druhého
typu jógy božstva charakteristickým znakem vadžrajány, který ji odlišuje od páramitájány.
Tvrdí, že obě formy jógy božstva lze nalézt ve všech třídách tantry:
krijá, čarjá, jóga a anuttarajóga. Devatájóga je ústředním rysem dvou stupňů
anuttarajógy tantry (utpattikrama a nišpannakrama); v prvním stupni vývoje podle
sádhany si tántrik vizualizuje mandalu s ústředními a okolními božstvy.
Meditací na anátman (ne-já) nebo šúnjatu (prázdnotu) si praktikující
představuje sám sebe jako ústřední božstvo mandaly. V určitých formách praxe si
praktikující také představí celou mandalu a její božstva jako sídlící v těle
praktikujícího. Když si praktikující osvojí schopnost představit si mandalu a
její božstva do nejmenších detailů, přejde do druhého "dokončovacího"
stádia (nišpannakrama), v němž se k dosažení buddhovství využívá komplexu nádi (kanálů)
a čaker lidského těla. (PDB)
Dhammapada
Druhá kniha Khuddakanikája z pálijského kánonu. Jeden z nejpopulárnějších a nejoblíbenějších buddhistických textů. Skládá se ze 423 veršů rozdělených do 26 oddílů uspořádaných podle témat. V praxi se jedná o jakousi antologii veršů z různých knih buddhistického kánonu (Džátaky, Sutta-nipata). Také obsahuje materiál z jiných buddhistických škol a z jiných než buddhistických zdrojů. Komentář k Dhammapádě, jehož autor je anonymní, ale je připisovaný Buddhaghóšovi, je známý jako Dhammapada-atthakatha.
dharma
odvozeno od slovesa dhar: "držet, nést". (pálijsky dhamma, čínsky fa, japonsky hó, též dacuma); ústřední pojem buddhismu, používaný v různých významech:
- kosmický zákon, "velký řád", jemuž je podroben náš svět, především zákon karmicky řízeného přerozování;
- učení Buddhy, jenž tento "zákon" poznal a formuloval, tj. nauka vyjadřující univerzální pravdu. Dharma v tomto smyslu existovala již před zrozením historického Buddhy, který není ničím jiným nežli jejím projevem. U této dharmy buddhista hledá útočiště (trišarana);
- normy chování a etická pravidla (šila, Vinajapitaka);
- projevy skutečnosti, obecné stavy věcí, předměty, jevy;
- obsahy ducha, myšlenkové předměty, ideje, odrazy, vytvářené věcmi v duši člověka;
- označení pro tzv. faktory bytí, které hínajána chápe jako stavební kameny empirické osobnosti a jejího světa.
dharmačakra
(pa. dhammačakka), kolo učení; v buddhismu symbol Buddhou zvěstované nauky, tj. čtyř ušlechtilých pravd, osmidílné cesty a střední cesty. Dharmačakra bývá většinou zobrazována s osmi loukotěmi, které symbolizují osmidílnou cestu.
Podle tradice bylo kolo učení uvedeno do pohybu třikrát: 1. v Sárnáthu, kde Buddha pronesl své první kázání poté, co dosáhl dokonalého osvícení; 2. vznikem mahájány; 3. zrodem vadžrajány.
dharmapála
páli: dhammapála; tibetsky: chos skyong; čínsky: fa-chu (fahu); japonsky: hōgo
V sanskrtu "ochránce Dharmy"; v mahájánových a
tantrických textech jsou dharmapály božstva, často zobrazovaná v hněvivé
podobě, která brání buddhismus před jeho nepřáteli a která chrání buddhistické
praktikující před různými formami vnějšího i vnitřního nebezpečí. Historie
mnoha buddhistických národů často zahrnuje přeměnu místních božstev v ochránce
dharmy. V Tibetu například údajně začalo uctívání dharmapálů na počátku osmého
století n. l. na popud Padmasambhavy (asi 8. století), když ho do země pozval
tibetský král Thisong Decän. Po svém příjezdu Padmasambhava údajně použil své
síly k potlačení zlovolných místních božstev, na která cestou narazil, a
ušetřil pouze ty, kteří slíbili, že se stanou dharmapály. V tibetském buddhismu
se dharmapálové dělí na dvě skupiny, světské ('jig rten pa), což jsou světská
božstva, která chrání dharmu, a nadsvětské ('jig rten las 'das pa), osvícené
bytosti, které se zjevují v hněvivé podobě, aby bránily dharmu. Jako ochránci
dharmy se někdy uvádí také osm typů nelidských bytostí (aštasena), a to garuda,
déva, nága, jakša, gandharva, asura, kinnara a mahorága. (PDB)
dhátu
dosl.: "oblast, okrsek, prvek"; pojem, který se často vyskytuje ve složeninách a slouží jako označení:
- jednoho ze čtyř prvků (mahábhúta);
- jednoho ze šesti prvků (tj. čtyř mahábhůtů, ákáši a vidžňány);
- jednoho ze tří světů nebo tří okrsků, tj. světa žádosti (kámadhátu), žádosti-prosté tělesnosti či "čisté formy" (rúpadhátu) a beztvarosti či netělesnosti (arúpadhátu);
- 18 elementů, které podmiňují všechny duševní procesy: 1. zrakový orgán, 2. sluchový orgán, 3. čichový orgán, 4. chuťový orgán, 5. tělesný orgán, 6. zrakový předmět, 7. sluchový předmět, 8. čichový předmět, 9. chuťový předmět, 10. tělesný vjem, 11. vědomí zraku, 12. vědomí sluchu, 13. vědomí čichu, 14. vědomí chuti, 15. vědomí těla, 16. prvek mysli (manódhátu), 17. duševní předmět (dharmadhátu), 18. prvek vědomí ducha. Z těchto elementů jsou 1-10 tělesné, 11-16 a 18 duševní a 17 buď duševní anebo tělesné povahy.
dhátuvavatthána
[dhátu vavatthána]
Analýza tělesných prvků; jedno ze 40 meditačních cvičení (bhávaná), popsaných v textu Visuddhimagga, při nichž člověk v myšlenkách své tělo rozkládá na jednotlivé části a poznává, že nesestává z ničeho jiného, než ze čtyř prvků (dhátu), pevného, tekutého, horkého a vzdušného. Tím se u adepta ztrácí představa jednotného, trvalého já.
Toto cvičení v textu Visuddhimagga (XI.2) názorně vysvětluje následující podobenství: »Dále, mnichové, uvažuje mnich právě o tomto těle, v jehož stavu a postavení se zrovna nachází, a rozkládá je na jednotlivé prvky: >V tomto těle se nachází prvek země, vody, ohně a větru. < Podobně jako zručný řezník nebo jeho pomocník poté, co porazil krávu a rozsekal ji na kusy, usedá na křižovatce ulic, zrovna tak, mnichové, rozebírá mnich zde toto tělo, v jehož stavu a postavení se zrovna nachází, na čtyři prvky... Řezník, který krávu vykrmí, zavede na jatka, sváže, postaví, porazí anebo poraženou krávu zahlédne, neztrácí představu "krávy", dokud ji nerozkrájí a nerozdělí na kusy. Jakmile však krávu rozseká a usadí se tam, ztrácí představu "krávy" a na její místo vstupuje představa "masa". Už neuvažuje >Prodám krávu< nebo >Tito lidé kupují krávu<. Stejně tak u mnicha dřív, když byl ještě bláhovým světským člověkem, ať už jako laik či bezdomovec, nevymizely představy "bytí" či "muž" či "jednotlivec" do té doby, dokud si právě toto tělo, v jehož stavu a postavení se právě nacházel, nerozložil na části a prvek po prvku neprozkoumal. Jakmile však rozložil tělo na jeho prvky, vytratila se u něj představa "bytí" a jeho duch se upřel na sledování oněch prvků.« (Cit. podle Nyanatiloky, 1976. )
dhjána
(pálijsky džhána, čínsky čchan-na nebo čchan, japonsky zenna či zen); meditace, ponoření. Obecně každý stav pohřížení ducha, vyvolaný soustředěním (samádhi), jehož lze dosáhnout tím, že soustředěná pozornost ustavičně prodlévá u tělesného či myšlenkového předmětu rozjímání a duch přitom prochází různými stupni, v nichž pozvolna slábnou proudy žádostí. Zvláště dhjána označuje odstraněním pěti zábran (nívarana) podmíněné čtyři stupně pohřížení ve sféře jemné tělesnosti (rúpadhátu), jež umožňují dosažení dosažení nadpřirozených sil (abhidžňá) a nejvyššího poznání, neboť připravují cestu k pochopení předchozích zrození, vznikání a zanikání bytostí a mizení poskvrn (ásrava), což znamená vysvobození. Kromě toho provádění čtyř dhján vede ke znovuzrození v odpovídajících dhjánových nebeských světech.
První stupeň pohřížení se vyznačuje odstraněním žádosti a neblahých vlivů (akušala) a lze ho dosáhnout přemýšlením (vitarka) a rozvažováním (vičára); na tomto stupni panuje radost (príti) a blaženost (sukha). - Pro druhý stupeň je příznačné ztišení přemýšlení a rozvažování, stejně jako získání vnitřního zklidnění a tzv. vyhrocení ducha, jímž je míněno soustředění na předmět rozjímání. Člověk prodlévá v radosti a blaženosti. - Na třetím stupni mizí radost a dostavuje se vyrovnanost (upékšá); člověk je bdělý, vědomý a pociťuje blaho. - Na čtvrtém stupni setrvá adept již jen ve vyrovnanosti a bdělosti.
V čínském buddhismu se pojmu dhjána používá v podstatně širším smyslu: zahrnuje všechna meditační cvičení jako je ánápánasati, cvičení kasina, kájagatásati (rozjímání o těle) a podobné techniky, jež mají za cíl soustředění či vyhrocení ducha. Zahrnuje rovněž všechna přípravná cvičení, nezbytná pro dhjánu v prvním významu. Z dhjánového buddhismu, který mj. do Číny přinesl indický mistr Bódhidharma, se tam vyvinul čchan (zen).
dhjánibuddha
něco jako "meditační buddha"; pětice transcendentních buddhů, kteří symbolizují rozličné stránky osvíceného vědomí a pro účely rozjímání bývají rozlišováni, třebaže jsou to v podstatě projevy jediného buddhovského principu. Pětici dhjánibuddhů tvoří Amitábha, Amóghasiddhi, Akšóbhja, Ratnasambhava a Vairóčana.
dhúta
Dosl.: "setřesení"; Buddhou povolená asketická cvičení, k jejichž provádění se může každý na určitou dobu zavázat, aby rozvinul svoji nenáročnost a sílu vůle a aby "setřásl" žádostivost.
Je známo 12 takových asketických cvičení:
- nosit oděv ze starých hadrů
- nosit oblečení sestávající ze tří částí (tričívara)
- jíst vyžebranou potravu
- přijímat jediné jídlo denně
- odmítat vedlejší jídla
- přijímat pouze jedinou porci
- přebývat na odlehlém, opuštěném místě
- na pohřebišti
- pod stromem
- pod širým nebem
- na libovolném místě
- pouze sedět a ne ležet
Diamantová sútra
(Vadžraččhédikápradžňápáramitásútra, čínsky Tin-kang-ťing), dosl.: "Sútra nejvyšší moudrosti ostré jako diamant"); samostatná část -* Pradžňápáramitásútry, jež získala velký význam především ve východní Asii. Ukazuje, že všechny fenomenální jevy představují nikoli poslední skutečnost, nýbrž iluze, projekce vlastního ducha. Každý, kdo provozuje meditaci, by měl takovýmto způsobem pohlížet na všechny jevy a činnosti ducha a považovat je za "prázdné, prosté vlastního já a pokojné". Dílo se nazývá Diamantová sútra, protože je »ostré jako diamant, který odřezává všechny libovolné pojmy a člověka přepraví k druhému břehu osvícení«.
Dignága
též Dinnága, asi 480-540; vyznavač jógáčáry, který v této škole rozvinul
logicko-gnozeologický směr. Většina jeho prací, jež se dochovaly jen v čínském
nebo tibetském překladu, pojednává o tématech logiky. Nejvýznamnější je Pramánasamuččaja
("Přehled prostředků pravého poznání"), jež se stalo hlavním dílem nového
směru. Kromě toho Dignága sepsal důležitý komentář k Abhidharmakóše. - Jeho nejvýznačnějším
žákem byl Dharmakírti. - Dignága, který se dlouho zdržoval v klášterní
univerzitě v Nálandě, se opírá o idealistické učení jógáčáry. Uznává dva
"zkušební kameny" poznání, přímé vnímání a odvozování. Jeho analýzu odvozování
v jeho rozličných podobách a s ohledem na vztahy, jež existují mezi jednotlivými
články, dále rozvinul Dharmakírti. (LVM)
Dípankara
(pa. Dípankara), dosl. "rozsvěcovač lampy"; legendární buddha, který prý měl žít před nekonečně dlouhým časem. Dípankara je pokládán za prvního z 24 buddhů před historickým Buddhou Šákjamunim. Ten se prý jako asketa Sumédha před Dípankarou zapřísáhl, že dosáhne buddhovství. Díky svým nadpřirozeným schopnostem Dípankara poznal, že po uplynutí nekonečně mnohých světových věků se Sumédha stane Buddhou pod jménem Gautama, a zvěstoval zástupům slavnou asketovu budoucnost. Dípankara je považován za nejdůležitějších ze všech předchůdců Buddhy Šákjamuniho. Symbolizuje všechny buddhy minulosti a především v Číně je často zobrazován společně se Šákjamunim a Maitréjou, budoucím buddhou, ve skupině "buddhů tří dob" (minulosti, přítomnosti a budoucnosti).
Podle tradice byl "80 loktů vysoký", jeho družinu tvořilo 84 000 arhatů a žil 100 000 let. Stúpa, obsahující jeho ostatky, dosahuje výšky 36 jódžan. Jeho život je opředen četnými legendami.
Divjávadana
"Božská vyprávění") představuje sbírku 38 starověkých buddhistických příběhů, které patří k textům Múlasarvástiváda Vinája a pocházejí pravděpodobně ze 2. století n. l. Tyto příběhy (avadany) se obvykle zaměřují na jednotlivé osoby a na to, jak jejich činy v minulých životech ovlivňují jejich karmu v současnosti.
doha
tibetsky: nyams mgur
V sanskrtu název metra v poezii; odtud název pro básnickou
formu náboženského projevu, která toto metrum nejčastěji používá a která se
začala objevovat již v 7. století n. l. Tyto verše jsou různě dlouhé, obvykle v
rýmovaných dvouverších, a jsou složeny v apabhranša, raně středověkém
protovernakulárním jazyce ze severovýchodní Indie. Tyto písně nabízejí
vyjádření krásy a jednoduchosti tantrické zkušenosti (tibetský překlad znamená
"píseň zkušenosti"). Existují sbírky doha od siddhů Tilopy, Kršnáčárja
(Kánha) a Saraha; Sarahova Dóhakóša ("Pokladnice doha veršů") měla v
Tibetu mimořádný vliv. V rané tradici Kagjüpa Bka' brgyud vykazují vliv
doha písně (mgur) Milarepy.
džátaka
(čínsky pen-šeng-ťing), dosl. "příběh(y) o narozeních"; součást Khuddakanikáji. 547 džátak tvoří nejrozsáhlejší část Sútrapitaky. Tyto příběhy o zrozeních vyprávějí o dřívějších životech Buddhy, jeho stoupenců a protivníků a ukazují, jak jednání v průběhu předchozího života ovlivňuje v souladu se zákonem karmy budoucí existenci.
Mnohé z džátak představují indická lidová vyprávění z předbuddhistického období, jež si buddhisté upravili ke svým účelům. Za nejdůležitější součást každé džátaky jsou považovány verše, které obsahují mravní naučení celého příběhu. Přísně vzato, jen ony tvoří kanonický text džátak. Džátaky, které inspirovaly řadu uměleckých vyobrazení, především v podobě reliéfů na stúpách a pagodách, se v buddhistických zemích jihovýchodní Asie těší mezi laiky značné oblibě. - Kromě pálijského znění se džátaky zachovaly i v čínském překladu, založeném na ztracené sanskrtské verzi. Překlady jednotlivých džátak do evropských jazyků jsou k dispozici v různých antologiích buddhistických mýtů a pohádek.
(Výběr z džátak v překladu Dušana Zbavitele viz Džátaky. Příběhy z minulých životů Buddhy. Praha: DharmaGaia 1992.)
džňánamudra
tibetsky: ye shes phyag rgya
V sanskrtu "pečeť poznání"; termín používaný pro
označení imaginární nebo vizualizované ženy-družky v praxi sexuální jógy v anuttarajóga-tantře.
V souvislosti se sexuální jógou se někdy vyjmenovávají tři typy ženských družek
neboli vidja ("žen poznání"). Prvním je džňánamudra neboli
"pečeť poznání", která je představovanou nebo vizualizovanou
partnerkou, nikoli skutečnou družkou. Druhý a třetí typ družky jsou skutečné
družky. Samajamudra neboli "pečeť slibu" je družka, která je plně
způsobilá k praktikování sexuální jógy v tom smyslu, že je vhodného věku a
kasty, praktikovala společnou cestu a dodržuje tantrické sliby (samaja). Třetím
a posledním typem je karmamudra, "akční pečeť", která je rovněž
skutečnou družkou, ale nemusí mít kvalifikaci samajamudry. V některých
výkladech tantrické praxe se o těchto třech typech "pečetí" hovoří s
odkazem na mahámudru neboli "velkou pečeť", což je mnohoznačný pojem,
někdy definovaný jako spojení metody (upája) a moudrosti (pradžňa), které
nevyžaduje družku.