I
iččhantika
V sanskrtu bytost, která podle některých mahájánových textů postrádá buddhovskou podstatu nebo potenciál k osvícení (bódhi). Tento názor byl kontroverzní, protože naznačoval, že některé bytosti se nikdy neosvobodí ze samsáry, a byl obecně reinterpretován v pozdějších mahájánových tradicích, kdy se předpokládalo, že i takové bytosti budou nakonec vykoupeny zásahem buddhů nebo bódhisattvů. (DOB)
Indra
páli: Inda; tibetsky: Dbang po; čínsky: Jin-tchuo-luo/ Ti-Š' (Yintuoluo/Di-Shi); japonsky: Indara/Taishaku
V sanskrtu je Indra zkratkou pro Šakro devánám Indra ("Šakra,
král bohů"). Indra je védský král bohů ovzduší nebo nebe, který se nakonec
v indickém lidovém náboženství stává hlavním ze všech božstev. Indra je
začleněn do buddhistického panteonu jako strážce dharmy a král říše dévů. Indra
je v indické buddhistické ikonografii vždy zobrazován jako Buddhovi podřízený:
uctívá Buddhu, drží nad ním deštník, aby ho chránil před sluncem, nebo mu nosí
misku s almužnou. Indra předsedá nebi třiatřiceti božstev (trájastrinša), druhé
ze šesti nebeských říší existujících v rámci smyslové říše (kámadhátu), která
se nachází na vrcholu hory Suméru. Uprostřed tohoto nebe se nachází Indrovo
královské město Sudaršana, v jehož středu je jeho královský palác Vaidžajanta. (PDB)
indrija
22 duševních a tělesných sil či schopností: šest základů (ájatana, šadájatana); mužská a ženská potence, jež rozlišuje pohlaví; způsobilost k životu, určující všechny fyziologické jevy; schopnost chtíče, bolesti, radosti, smutku a lhostejnosti; pětice duševních kořenů, jež vytvářejí základ pro rozvoj patera sil (bala), a sice kořen důvěry (šraddhá), rozhodnosti (vírja), bdělosti, soustředění (samádhi) a moudrosti (pradžňá); tři nadpozemské schopnosti: jistota, že bude možno poznat ještě nepoznané, jež stojí na počátku nadzemské cesty (árjamárga); nejvyšší vědění, jehož se dosáhne v okamžiku realizace stavu šrótápanna; a konečně schopnost toho, kdo vládne dokonalým poznáním, jež vytváří arhata.
indrijasanvara
dosl.: "ochrana smyslových orgánů"; meditační technika, která vychovává k objektivnímu čistému vnímání a má zabránit tomu, aby z vjemového dráždění nevznikaly emoce jako sympatie, antipatie, touha, nenávist apod. Chránění smyslových orgánů slouží rovněž k usnadnění soustředění (samádhi).
Indrijasanvara tvoří jedno z přípravných cvičení k vlastním meditacím a musí se praktikovat v rámci každodenních povinností, mimo ryze meditační období. Představuje ctnost (šíla), spočívající v čistotě, jež je pro mnichy závazná.
Výcvik
v ochraně smyslových orgánů je popisován následujícími slovy: »Když mnich
zrakem vidí podobu (rúpa), sluchem slyší tón, čichem čichá vůni,
jazykem okouší chuť, tělem pociťuje něco hmatatelného anebo myslí poznává
nějakou tečnost (dharma), pozoruje
buď celek nebo jednotlivosti. Pokouší se ochránit orgán zraku atd. před tím,
co způsobuje, že se zlé, neblahé skutečnosti jako žádostivost a nespokojenost
valí na toho, kdo orgán zraku atd. nechrání, před tím orgán zraku atd.
ochraňuje a dosahuje ochrany orgánu zraku atd. Tím, že se cvičí v této ochraně
smyslových orgánů, zakouší v nitru neúchylné blaho.« (LVM)