E


ékajána

tibetsky: theg pa gcig pa; čínsky: i-šeng (yisheng); japonsky: ichijō

V sanskrtu doslova "jeden dopravní prostředek" nebo "jediný dopravní prostředek". "Vozidlo" doslova znamená "dopravní prostředek" nebo "přepravu", tj. dopravní prostředek, který převáží vnímající bytosti ze samsáry do nirvány; výraz může také odkazovat na skutečnou osobu, která dosáhne cíle cesty. Učení o jediném vehiklu je obsaženo v některých mahájánových sútrách, z nichž nejznámější je Saddharmapundaríkasútra ("Lotosová sútra"), která prohlašuje, že tři vehikly šrávaka (žáka), pratjékabuddha (osamělý buddha) a bódhisattva jsou ve skutečnosti jen tři účelové prostředky (upájakaušalja) k přilákání bytostí k jedinému vozidlu buddhy, jehož prostřednictvím se všichni stanou buddhy. Je důležité poznamenat, že ačkoli se často tvrdí, že ústředním principem mahájány je, že všechny cítící bytosti nakonec dosáhnou buddhovství, tento názor není v mahájánových sútrách a filosofických školách stanoven všeobecně. Řada důležitých súter, zejména Sandhinirmóčanasútra, tvrdí, že existují tři konečné vehikly a že ti, kdo úspěšně následují cestu šrávaky a pratjékabuddhy, se nakonec stanou arhaty a poté již nedosáhnou buddhovství. Tento postoj zastávaly i takové významné osobnosti jógáčáry jako Asanga. V Saddharmapundaríkasútře však Buddha odhaluje, že jeho dřívější učení o třech vehiklech byly ve skutečnosti tři účelové formy vhodné pro schopnosti konkrétních bytostí; ve výkladu súter o jediném vehiklu buddhy je prý sjednocujícím, úplným a konečným výkladem jeho učení. Protože toto učení o jednom vozidle je učením, které vede k buddhovství, je synonymem pro "vozidlo buddhy" (buddhajána), "velké vozidlo" (mahájána) a někdy také "vozidlo bódhisattvy" (bódhisattvajána). Ve východní Asii se věnovala značná pozornost přesným vztahům mezi těmito pojmy. Tak škola fa-siang čínské jógáčáry vykládá "jedno vozidlo" systému tří vozidel jako ekvivalent vozidla bódhisattvy, zatímco školy chua-jen a tchien-tchaj rozlišují mezi vozidlem jednoho buddhy a vozidlem bódhisattvy, které je zahrnuto v rámci tří vozidel. Škola fa-siang také rozlišuje dvě úrovně ékajány, "inkluzivní" mahájánu (še-žu ta-šeng) a "odvozenou" mahájánu (čchu-šeng ta-šeng). Podle výkladu Kchuej-ťi (632-682) je první z nich účelná, podobně jako ta, která se používá v Saddharmapundaríkasútře, aby přitáhla lidi neurčité povahy k jedinému buddhovskému vozidlu. Protože tento typ vnímajících bytostí není schopen okamžitě dosáhnout buddhovství, neodpovídá toto učení plně významu ekajána. Protože však všichni členové posluchačů Saddharmapundaríkasútry mají potenciál stát se buddhy díky vyslechnutí tohoto učení, je stále považováno za pravdivé a účinné. Druhý typ znamená, že všechna Buddhova učení se "rodí" nebo "vycházejí" z jediného mahájánového učení; Kuidži říká, že tento typ odpovídá učení Šrímáládévísinhanádasútry a Maháparinirvánasútry.


ékágrata

Pálijsky ékaggata: bystrost ducha, naprosté soustředění mysli na jeden jediný předmět, ať konkrétní nebo abstraktní. (MEB)


esoterický buddhismus 

[密教] (mikkjó): Také esoterické učení. Ta buddhistická učení, která jsou předávána tajně nebo skrytě a o nichž se má za to, že jsou mimo chápání běžných lidí. Jsou definovány v protikladu k exoterickým naukám neboli těm naukám, které jsou explicitně zjevené a přístupné všem. Podle školy Pravého slova ("šingon") jsou esoterické nauky ty, které Buddha Mahávairočana tajně zvěstoval Vadžrasattvovi, který je sestavil a zapečetil v železné věži v jižní Indii. Podle této školy obsahují osvícení Mahávairočany Buddhy, které prý přesahuje běžné chápání.

Linie předávání esoterického buddhismu se považuje za linii od Vadžrasattvy k Nágardžunovi a dále přes Nágabodhiho, Čchin-kang-čchiha ("Vadžrabodhi"), Pu-k'unga (Amoghavadžru), Chuej-kua a nakonec ke Kóbovi, zakladateli školy Pravého slova v Japonsku. Škola také uvádí osm patriarchů, kteří zastávali esoterní buddhismus: Kóbó, který jej přinesl do Japonska, se jmenuje: Nágárdžuna a Nágabódhi, kteří jej šířili v Indii; Chin-kang-chih, Pu-k'ung a Shan-wu-wei (Shubhakarasimha), kteří jej zavedli a zavedli v Číně; I-hsing a Hui-kuo, kteří jej šířili v Číně; a Kóbó, který jej přinesl do Japonska. Esoterický buddhismus v Indii byl formou tantrismu, který zahrnuje původní magické a rituální prvky, jako jsou symbolická gesta (mudry) a zaklínadla (mantry), stejně jako diagramy (mandaly) a uctívání četných božstev.

Šan-wu-wej, Čchin-kang-čchih a Pu-k'ung zavedli esoterní buddhismus v Číně. Kóbó (774-835), který se vydal do Číny a studoval u Chuej-kua, Pu-k'ungova žáka, přinesl toto učení do Japonska. Systematizoval je jako japonskou školu Pravého slova. Podle této školy jsou esoterickým učením tři tajemství - mysl, ústa a tělo - buddhy Mahávairočany. Mahávairočana je považován za všudypřítomného a neustále vykládá Zákon pro své vlastní potěšení. Díky spojení tří kategorií jednání běžného smrtelníka - mysli, úst a těla - se třemi tajemstvími Mahávairočany mohou lidé pochopit Buddhovo učení. Kóbó učil, že vytvářením muder rukama, zpíváním manter ústy a soustředěním mysli na mandaly jako objekty oddanosti se člověk může stát totožným s Buddhou Mahávairočanou. To znamená, že Kóbó říkal, že praktikování tří mystérií umožňuje člověku dosáhnout buddhovství v jeho současné podobě. Proto se jeho učení označuje jako esoterické. (Nichiren Buddhism Library)


Obecné označení pro některé buddhistické školy a praktiky, které se původně vyvíjely souběžně s hinduistickou tantrou a později se vzájemně ovlivňovaly. Od exoterního buddhismu se liší svým utajením; namísto otevřeného předávání jsou tyto nauky dostupné pouze studentům, kteří obdrželi řádné zasvěcení (abhišéka) od gurua, který stojí v platné linii mistrů a žáků. V praxi se pak využívá řada technik, při nichž si student vizualizuje ochranného buddhu, bódhisattvu, nebo božstvo, s nímž má zvláštní vztah navázaný při svém zasvěcení, a poté si uvědomuje svou nedvojnost s touto bytostí. Toto osvojení si role božského strážce zahrnuje zřízení a duchovní upevnění zvláštního místa praxe a používání rituálních formulí (manter), gest (muder) a vizualizačních technik. Příležitostně se při tom využívají také sexuální představy nebo skutečné ritualizované sexuální praktiky jako způsob využití fyzické energie a pocitu, že člověk překročil osobní hranice a splynul s druhým, které přicházejí s orgasmem. Esoterické buddhistické školy, včetně mnoha tibetských linií, čen-jen v Číně a šingon a tendai v Japonsku, tvrdí, že tyto techniky představují zkratku k osvícení a umožňují dosáhnout buddhovství již v tomto životě. Mnohé z těchto technik se používají i k jiným účelům v tomto světě, například k ovládání počasí a léčení. (Oxford Reference)



Vytvořte si webové stránky zdarma!