Sútra o osmi poznáních velkých bytostí
Buddhovi žáci by měli ve dne v noci z celého srdce recitovat osm poznání uskutečněných všemi velkými bytostmi a meditovat o nich.
- První poznání znamená dokonale porozumět, že svět je pomíjivý. Všechny politické systémy jsou podrobeny úpadku, všechny věci složené ze čtyř elementů jsou prázdné a obsahují semeno utrpení. Lidské bytosti jsou složeny z pěti složek a jsou bez nezávislého já. Jsou prázdné, bez já, bez stálého jáství. Duch je pramenem všeho zmatku a živnou půdou všeho nespásného konání. Jestliže o této skutečnosti meditujeme, můžeme se pozvolna osvobodit od samsáry, koloběhu zrození a smrti.
- Druhé poznání znamená dokonale porozumět, že více žádostí přináší také více utrpení. Všechny nesnáze denního života pocházejí z chtíče a tužeb. Ti, kdo mají málo tužeb a pociťují málo ctižádosti, jsou schopni se odpoutat; jejich tělo a duch jsou volné, nezaplétají se.
- Třetí poznání znamená dokonale porozumět, že lidský duch stále vyhledává majetek a nikdy nenachází osvobození. To vede k tomu, že nečisté jednání zabírá stále větší prostor. Bódhisattvové naproti tomu mají trvale zásadu žádat málo. Žijí jednoduchý, míruplný život, aby praktikovali Cestu, a jejich jedinou snahou je uskutečnit dokonalé porozumění.
- Čtvrté poznání znamená dokonale porozumět, do jaké míry je lenost překážkou pro praxi. Proto musíme svědomitě pracovat, abychom přeměnili nespásné duševní pohnutky, které nás poutají, a zdolali čtyři druhy Márova působení. Tak se můžeme osvobodit ze žaláře pěti bytostných složek a tří světů.
- Páté poznání znamená dokonale porozumět, že nevědomost je příčinou nekonečného koloběhu zrazování a umírání. Proto myslí bódhisattvové stále na to, aby naslouchali a učili se, aby tak rozvinuli svůj vhled a obratnost v řeči. To je uschopňuje poučovat žijící bytosti a vést je k velké radosti.
- Šesté poznání znamená dokonale porozumět, že chudoba vyvolává nenávist a zlobu, a tyto pocity vytvářejí ďábelský kruh negativních myšlenek a aktivit. Ve své velkorysosti dívají se bódhisattvové na každého stejně, na přítele i nepřítele. Neodsuzují ničí dřívější provinění ani nemají nenávist k těm, kdo nyní páchají škody.
- Sedmé poznání znamená dokonale porozumět, že pět skupin lpění vede k těžkostem. Ačkoliv žijeme ve světě, měli bychom se pokusit nezaplétat se do světských záležitostí. Mnich kupříkladu vlastní jen trojí oděv a jednu misku na almužnu. Jeho způsob života je prostý, aby mohl uskutečňovat Cestu. Jeho slavné sliby ho chrání před lpěním na světských věcech a on jedná s každým stejně a soucitně.
- Osmé poznání znamená dokonale porozumět, že oheň zrození a smrti zuří a všude způsobuje nekonečné utrpení. Měli bychom složit velký slib, že budeme soucítit s utrpením všech bytostí a všechny bytosti povedeme k velké radosti.
Těchto osm poznání jsou zjištění velkých bytostí, Buddhy a bódhisattvů, kteří stále usilovali na cestě soucitu a porozumění. Oni řídili člun dharmakáji k břehu nirvány, ale odtud se vracejí zpět do obyčejného světa. Zanechali za sebou pět skupin lpění a svého ducha a srdce zaměřili na ušlechtilou stezku; osm poznání užívají k tomu, aby všem bytostem pomohli poznat utrpení tohoto světa. Když tedy Buddhovi žáci tato poznání recitují a meditují o nich, končí tím nesčetná nedorozumění a těžkosti a pokročí dál na cestě k osvícení. Tím nechají svět zrazování a umírání za sebou a budou dlít navždy v míru.